Rewolucyjny patent Roberta Gaira
Rok 1879 to czas rewolucji w produkcji opakowania tekturowego. Pewien pracownik szkockiej firmy produkującej papierowe torby, pracując na jednej z maszyn pociął przypadkiem materiał na części. Gdy szef złapał go na gorącym uczynku, oszczędził słowa krytyki i nawet podziękował za inspirację dla przełomowego pomysłu. Prześwietlając poćwiartowany papier, przekonał się, że za pomocą wycięć i wyżłobień w tekturze, można stworzyć gotowy do składania karton. Innowacja otworzyła mu drogę do zawodowego sukcesu. Odkrycie otrzymało patent w 1900 roku. Projekt Roberta Gaira pozwolił mu stworzyć pierwszy dostępny na sprzedaż karton na świecie.
Pierwsi klienci - Pierwsze wykorzystanie kartonu w celach przemysłowych
Bloomingdale
Założona w 1860 roku w Nowym Jorku amerykańska sieć luksusowych domów towarowych.
Przejęta w 1994 roku przez sieć domów towarowych Macy's.
Colgate
Znany na całym świecie koncern produkujący artykuły higieny osobistej,
między innymi pasty do zębów, detergenty czy szczoteczki. Założony w 1806 roku w Nowym Jorku.
Widzimy więc jak epokowe podejście do produkcji kartonu autorstwa Roberta Gaira szybko zawojowało rynek amerykański. Do szkockiego biznesmena zaczęły zgłaszać się również firmy tytoniowe, chcąc zmienić sposób pakowania papierosów.
Pierwsze pudełko do celów spożywczych
Dobiegamy do punktu, w którym czas przedstawić markę, która jako pierwsza zdecydowała się na użycie opakowania dla artykułów spożywczych. Firma Nabisco (wcześniej National Biscuit) produkująca krakersy po raz pierwszy zastąpiła metalowe opakowania kartonikami w 1901 roku. Od początku produkcji wykorzystali również metodę nadruku. Zdjęcie na samym dole to jedno z pierwszych kampanii reklamowych z wykorzystaniem pudełka tekturowego.
Opakowania na płatki "Kellogg's" - coraz większe zainteresowanie składanym pudełkiem tekturowym
Początek XX wieku to stopniowe opanowanie rynku konsumenckiego przez składany papier. Drogą "Nabisco" i "Colgate" w wyborze kartonu do pakowania produktów poszła znana marka "Kellogg's" produkująca śniadaniowe płatki kukurydziane. Chociaż w przypadku dużej liczby produktów do dzisiaj widzimy kartony na sklepowych półkach, to producenci płatków coraz częściej wybierają foliowe worki jako opakowanie. Z kolei zwracając uwagę na znaczenie ekologii we współczesnym świecie, ta sytuacja może się zmienić. Papier to rozwiązanie bardziej sprzyjające środowisku naturalnemu. Jedyną przeszkodą w wyborze pudełek do pakowania produktów spożywczych zdaje się być ograniczona pojemność. Szczególnie płatki są pokarmem często spożywanym i w związku z tym pakowanie ich do pojemnych worków jest uważane za bardziej praktyczne i opłacalne. Natomiast warto pochylić się nad praktycznością samego kartonu, komfortowym otwarciem i zamykaniem czy wartością proekologiczną, a można zauważyć, że tego typu opakowania wciąż będą się liczyć na rynku. Być może wrócą jako podstawowe opakowanie na płatki, choćby w celach marketingowych, by odświeżyć promocję produktu i wzbudzić wśród klientów inne wrażenia sensoryczne.